Bedrijfsmatig inzetten van socialmedia

Het inzetten van socialmedia is een belangrijk onderdeel van je online mediamix. Waarom? Wij Nederlanders hebben de socialmedia omarmd en zijn een van de meest fanatieke gebruikers binnen Europa. 9 op de 10 Nederlanders zijn actief op een social mediakanaal en we besteden gemiddeld rond de 7 uur per week aan online socializen.

De big-5 social mediakanalen

De grootste social mediakanalen kennen ook de meeste online gebruikers. Facebook is het grootste kanaal. Daarna Youtube, Twitter, LinkedIn en Google+. Elk kanaal heeft een andere functie en toepassing binnen de bedrijfsmatige inzet die je online voert.

Nieuwkomers

Naast deze 5 bekendste social mediakanalen zijn er 100 andere vormen actief. Soms bedienen ze een niche of proberen ze een alternatief te bieden voor de ‘grote 5’. Een aantal nieuwe social mediakanalen zijn de afgelopen jaren behoorlijk doorgegroeid en zijn serieuze concurrenten geworden voor de grote 5: Pinterest, Instagram, Snapchat, Tumblr, SlideShare en Vine. Deze concurrenten groeien hard.

Veel van deze nieuwe socialmedia worden door een jonge doelgroep gebruikt. Zij worden actief op deze alternatieve kanalen nu ‘mama en oma ook actief zijn op Facebook’ en dat is ‘uiteraard niet echt hip meer’.

socialmedia

Bedrijfsmatig inzetten van social media

Het effectief inzetten van socialmedia voor je bedrijf is niet heel eenvoudig. Een socialmedia -account aanmaken is zo gedaan, maar het goed en effectief toepassen ervan is een stuk moeilijker!

Gebruikers staan niet echt open voor zakelijke boodschappen die verspreid worden via social media kanalen. Toch zetten veel bedrijven de social mediaplatvormen in als ouderwets ‘zend-medium’. Ze schieten hun berichten via diverse social media de wereld in. Liefst via een centrale ‘tool’ (zoals Hootsuite) die één bericht gelijk doorplaatst op diverse kanalen.

Daardoor wordt de boodschap niet goed afgestemd op de kracht en werking van het specifieke kanaal. Het resultaat is je als volger via verschillende (social) mediakanalen exact het zelfde bericht ontvangt. Deze ‘spam-methodiek’ zorgt voor een laag eindresultaat. Het is veel beter om de inzet van het aantal social mediaplatformen te beperken en de berichtgeving en opbouw goed af te stemmen op het betreffende kanaal. Op deze wijze realiseer je het beste resultaat.

Voor een effectief resultaat zul je als bedrijf zeer creatief moeten zijn bij het inzetten en het onderhouden van de social mediakanalen. Probeer vooral de dialoog aan te gaan met je doelgroepen via de social media en creëer interactie. Daar zijn ze vooral goed voor te gebruiken. Denk goed na over de inhoud van je berichten. Zorg voor een hoge ‘entertainfactor’ waardoor gebruikers het ook leuk vinden om ‘s avonds thuis op de bank je bericht te lezen. Saaie droge zakelijke berichten krijgen geen aandacht.

Social media luisterstrategie

Naast het creëren van interactie zijn social mediakanalen ook een mooi middel om er achter te komen wat er speelt bij jouw doelgroep of om je eigen kennis mee te vergroten. Je kunt het inzetten als luisterstrategie! Binnen de open kanalen (zoals Twitter) kun je zoeken op relevante trefwoorden. Hierdoor kun je eenvoudig en gericht reageren op vragen of problemen welke online gedeeld worden binnen jouw kennisgebied. Na het vinden van een relevante vraag of probleem kunt je reageren met jouw oplossing. Jouw reactie wordt niet alleen gezien door de ontvanger, maar ook door vele andere volgers en gebruikers. Hierdoor ontwikkel je een positief imago en word je gezien als expert binnen jouw vakgebied.

Denk jij meer uit jouw social media en/of online aanpak te kunnen halen? Of vind jij social media maar ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

 

In de onderstaande infographic vind je de belangrijkste eigenschappen van de grote social mediakanalen:

socialmedia kanalen

socialmedia uitleg