Emailmarketing hot or not?

Emailmarketing is een zeer goed en effectief middel om in contact te blijven met je potentiële doelgroep en vaste relaties. Door verkeergebruik (spam) heeft dit online mediamiddel in het verleden een slechte reputatie opgebouwd. Maar door strenge wetgeving rondom ongewenste e-mail (nieuwe Telecomwet) daalde dit verkeerd gebruik van e-mailmarketing.

Emailmarketing is goed te meten

Doordat de werking van email marketing zo goed te meten is met een statistiekenprogramma, hebben gebruikers inzicht gekregen in wat wel en wat niet werkt bij dit mediamiddel. Bedrijven weten hierdoor dat een kwalitatieve aanpak van e-mailmarketing meer oplevert dan een kwantitatieve aanpak. Het resultaat (conversie) van e-mailings naar gekochte of oneigenlijke verkregen e-mailadressen is nagenoeg nul procent. Het opbouwen van een kwalitatief e-mailbestand (met daarin de echt in jouw informatie geïnteresseerden) is dan ook een must!

Een succesvol resultaat
Hoe realiseer je een succesvol resultaat door middel van emailmarketing? 11 tips voor het effectief inzetten van e-mailmarketing:

  1. Zorg voor opt-in e-mailadressen (dit zijn e-mailadressen van ‘ontvangers’ welke zich zelf hebben aangemeld op jouw mailinglijst.
  2. Splits je e-maillijsten desnoods op in verschillende doelgroepen of relevantie
  3. Zorg dat ontvangers zich altijd eenvoudig kunnen afmelden op jouw mailing
  4. Mail naar persoonlijke mailadressen (liever niet naar info@ adressen)
  5. Hanteer een redelijk lage verzendfrequentie (maximaal 1 x per maand)
  6. Zorg altijd voor een hoogwaardige en relevante inhoud richting je ontvangers. Gebruik het juiste tekst- en beeldmateriaal. Heb je even niks te melden, mail dan liever niet!
  7. Gebruik goede e-mailmarketing software voor het uitvoeren van e-mailmarketing
  8. Inventariseer welke vormen van e-mailmarketing voor jou inzetbaar zijn. Het versturen van de traditionele ‘nieuwsbrief’ is maar één van de vele e-mailmarketingvormen en mogelijkheden.
  9. Noem je e-mailing nooit meer ‘Nieuwsbrief’, maar bedenk een creatieve naam/titel!
  10. Maak je mailing zo persoonlijk mogelijk, liefst persoonlijk geadresseerd.
  11. Zorg voor goede ‘call to actions-knoppen’ in je mailings; welk doel/eindresultaat wil je met je mailing bereiken?

Emailmarketing met MailChimp
Er zijn diverse goede emailmarketingprogramma’s beschikbaar. Zelf heb ik veel gewerkt met MailChimp. Dit is een eenvoudig en goed e-mailmarketingprogramma. Het heeft veel functionaliteiten beschikbaar die kunnen worden toegepast bij het toepassen van e-mailmarketing.

Een ander groot voordeel van MailChimp is dat het in de basis gratis te gebruiken is (wel komt het MailChimp-logo dan onder aan je mailing te staan). Dit ‘gratis’ abonnement gaat tot 2000 e-mailadressen en tot maximaal 12.000 mailings per jaar. Via www.mailchimp.com kun je een account activeren.

Gratis of betaald MailChimp-account?
Wil je geen MailChimp-logo onder je e-mailing, of heb je meer dan 2000 e-mailadressen in je mailingbestand, dan kun je niet meer uit de voeten met de gratis versie. Voor een paar dollar per maand, of de inkoop van een email-bundel (pay as you go), kun je gebruik maken van de betaalde MailChimp-versie.

Bij de betaalde versie van MailChimp ontvang je ook nog wat handige extra e-mailmarketingfunctionaliteiten. In het onderstaande schema zie je de verschillen tussen de gratis en betaalde versie van MailChimp.

Denk jij meer uit jouw emailmarketing of website te kunnen halen? Of vind jij online merketing maar ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

Jouw naam

Jouw e-mailadres

Jouw huidige webadres (als die er is)

Wat wil je?
OfferteaanvraagVraagBerichtAfspraak maken

Waar zoek je hulp voor?
Nieuwe websiteBestaande website optimaliserenBestaande website aanpassenSEO / Zoekmachine OptimalisatieE-mailmarketingInternet marketingAnders

Jouw bericht, tekst en uitleg

Meer tips en ‘e-mailmarketingetiquette’ vind je in de onderstaande infographic:

emailmarketing