Zo schrijf je een goede (SEO) webtekst

Om goede teksten voor je website te kunnen schrijven, zul je eerst moeten begrijpen en moeten bepalen waar een goede webtekst aan moet voldoen. Naast hoogwaardige informatie is het ook wenselijk dat de webtekst ‘SEO -Proof’ is en aanzet tot een actie (call to action). SEO betekent Search Engine Optimization, waarmee bedoeld wordt dat een tekst beter vindbaar is in online zoekmachines. Ik ben van mening dat een goed geschreven webtekst aan de volgende eigenschappen moet voldoen.

Een goed opgezette SEO webtekst:

  • geeft een helder antwoord op één of enkele vragen van je bezoekers en sluit aan op de informatiebehoeften van je bezoeker;
  • geeft plek aan een aantal goede zoekwoordcombinaties die effectieve treffers kunnen opleveren in de score bij Google;
  • heeft een duidelijk opzet, die eenvoudig is te scannen, en is netjes opgemaakt in korte alinea’s om de leesbaarheid te bevorderen;
  • heeft een intro, midden en een duidelijk einde;
  • sluit af met een ‘call to action’ (een duidelijke vervolgstap, zoals: ‘Schrijf je nu in!’ of ‘Bestel nu!’);
  • bestaat uit korte, compacte zinnen, uiteraard zonder spelfouten;
  • is uniek (zelf geschreven of door een tekstschrijver gemaakt).

Als je de bovenstaande onderdelen toepast tijdens het schrijven van al je webteksten, dan ben je al een heel eind op de goede weg. Toch zal dit niet eenvoudig zijn, zeker niet als het schrijven van webteksten niet je dagelijkse bezigheid is.

Ik geef je een aantal tips om bovenstaande zaken concreet toe te passen en te gebruiken tijdens het schrijven van je webteksten.

8 tips en adviezen voor het schrijven van een goede (SEO) webtekst

  1. Bedenk goed voor wie je schrijft. Wat is de doelgroep waarop jij je richt? Wat zijn hun behoeften? Met welke vragen lopen zij rond? Wat vinden zij belangrijk? Hoe wensen zij te worden aangesproken?
  2. Probeer vooraf een aantal trefwoordcombinaties vast te stellen die een duidelijke plek moeten krijgen binnen jouw webtekst. Dit kun je vastleggen per te schrijven webpagina. Probeer je niet te focussen op enkelvoudige zoekwoorden, maar zoek het meer in combinaties van 2 tot 3 effectieve trefwoorden. Bedenk welke synoniemen bezoekers zouden kunnen gebruiken. Probeer ook deze goed in je webtekst te verwerken.

    Onderzoek vooraf ook (bijv. binnen Google) of er ook op deze woorden wordt gezocht door potentiële klanten . Er zijn diverse programma’s beschikbaar om dit te meten, maar je kunt dit ook zelf testen in Google. Type het trefwoord in, bekijk de suggesties, aantallen en de hoeveelheid adverteerders. Dit geeft je een idee wat het belang en zoekvolume is op een bepaalde zoekwoordcombinatie).

    Wil je het echt meten, dan kan dit binnen het AdWords-programma van Google (https://adwords.google.com) of via Google Trends

    Voorbeeld van een meting op zoekwoorden en zoekvolume:

    visual-zoekwoordentool-AdWords

  3. Start je webtekst met een ‘sterke’ titel. De titel moet je belangrijkste trefwoordcombinatie bevatten en de bezoeker uitnodigen tot (verder) lezen. Speel met de (zoek)woorden in de titel totdat je een prikkelende titel hebt samengesteld.

  4. Naast de titel van de webtekst/webpagina, zal het eerste en laatste deel van je webtekst voor Google het belangrijkste deel zijn voor het bepalen van de zoekwoorden-score. Zorg dat de belangrijkste zoekwoorden een goede plek krijgen in dit deel van je webtekst. Maar zorg er altijd voor dat de tekst aantrekkelijk blijft voor de lezer en inhoudelijk antwoord geeft op de belangrijkste vragen van deze lezer.
    Kopieer ook geen teksten van andere websites. Liever een minder goed geschreven eigen webtekst dan een goede webtekst die één op één is gekopieerd vanaf een andere website! Je wordt streng gestraft door Google als je niet zelfgeschreven teksten gebruikt (dit ziet Google als ‘gedupliceerde content’).

  5. Houd de tekst kort en krachtig. Ga niet onnodig trefwoorden (onnatuurlijk) verwerken in je tekst om zo een hoge dekking van zoekwoorden te creëren. Google, maar ook je bezoekers, straffen dit af! Het informeren, interesseren en in contact komen met je klant staat altijd op nummer 1 (als doel van je webteksten)!

  6. Probeer de tekst verder te ondersteunen met beeld (foto’s, figuren, grafieken, voorbeelden, etc.) Dit zal de tekst aantrekkelijker maken en je kunt dit gebruiken om de tekst wat te ‘breken’. Dit komt de leesbaarheid van de tekst weer ten goede. Zorg er wel voor dat het toegepaste beeldmateriaal relevant is en een waardevolle aanvulling is ter ondersteuning van je verhaal. 

  7. Opsommingen zijn altijd een krachtig hulpmiddel in je webtekst. Het is een eenvoudige manier om trefwoorden goed te verwerken in je teksten en je bezoeker kan zo’n opsomming snel scannen en begrijpen. Ook het gebruik van tussenkopjes is een goed hulpmiddel om de webtekst overzichtelijk te krijgen en zoekwoorden goed en effectief te verwerken.

  8. Zorg ervoor dat je vooraf ook hebt bepaald welke vervolgstap je de klant wil laten maken nadat hij de webtekst heeft gelezen. Zorg dat er een duidelijke ‘call to action’ of vervolgstap is te maken aan het einde van de webtekst. Denk bijv. aan: ‘Schrijf je nu in!’, ‘Bel ons voor een afspraak!’ of ‘Bestel nu!’.

Extra SEO webtekst tip
De laatste tip is om na het schrijven van een nieuwe webtekst deze even te laten ‘rusten’. Lees de webtekst na een nachtje slapen opnieuw door en verbeter daar waar nodig. Laat de webtekst ook aan iemand anders lezen en vraag of ze de inhoud begrijpen en wat er eventueel nog beter kan.

Denk jij meer uit website of SEO webtekst te kunnen halen? Of vind jij websites en zoekmachine optimalisatie maar ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

Veel succes met het schrijven voor het web!

 

In de onderstaande infographics en Checklist vind je nog een aanvulling op het bovenstaande artikel.

Checklist SEO webtekst:

seo webtekst

Infographic SEO webtekst:

SEO webtekst