Optimaliseer je website met SEO landingspaginas

Landingspagina’s zijn er in verschillende vormen. De meest bekende landingspagina’s zijn de zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) webpagina’s om hoog en gericht te scoren op trefwoordcombinaties in Google.

Wat zijn SEO landingspaginas?
Zoals als de naam al zegt zijn ‘landingspagina’s’ speciale webpagina’s binnen jouw webstructuur waar jij wilt dat een nieuwe bezoeker als eerste op uit gaat komen (de webpagina waarop hij/zij als eerste landt).

Niet elke bezoeker zal zijn bezoek aan jouw website starten vanaf de homepage. Het grootste deel van jouw bezoekers zal op een andere webpagina binnenkomen. Een nieuwe bezoeker kan op elke webpagina binnen jouw website ‘landen’ en daar zijn bezoek aan jouw site starten.

Om dit proces beter aan te sturen is het belangrijk om diverse landingspagina’s binnen jouw website op te zetten en deze webpagina’s goed te positioneren in Google. Zo geef je sturing aan de startpagina van jouw bezoeker en zorg je ervoor dat de informatie (webtekst) op deze pagina ook goed aansluit op de informatiebehoefte en vragen van deze specifieke bezoeker.

Het positioneren van SEO landingspaginas in Google?
Landingspagina’s zijn ook zeer goed te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in Google. De landingspagina stem je af op een aantal gericht gekozen zoekwoorden. Als voorbeeld neem ik een websitebouwer in Friesland die een beter resultaat wil via de organische resultaten in Google (de onbetaalde zoekresultaten). Als je als websitebouwer wil gaan scoren op het zoekwoord ‘webdesign’, dan zal dat erg lastig gaan worden. Dit woord is veel te algemeen en de concurrentie op dit woord is groot. Een goede score in Google op dit woord is dus op voorhand al uitgesloten.

Uit strategische overweging kun je dan beter kiezen voor een aantal landingspagina’s gericht op een (specifieke) zoekwoordcombinatie. Voor deze webbouwer zal ‘Webdesign Friesland’ of ‘Website ontwikkelaar Balk’ veel beter gaan werken. Hoewel het zoekvolume op een combinatie van zoekwoorden veel lager zal zijn, zal ook de concurrentie op deze woorden een lagere scoren hebben. Hierdoor is de kans op een goede positie in Google (op deze zoekwoorden) veel groter. Een bijkomend voordeel is dat bezoekers die binnenkomen via deze (veel gerichter) zoekwoorden ook een beter rendement zal gaan opleveren (een hogere conversie).

In veel gevallen heb je ook te maken met synoniemen van zoekwoorden waar je op wil scoren. Ook dit kun je door het inzetten van landingspagina’s oplossen. Je maakt voor elk synoniem een landingspagina aan.

SEO landingspaginas maken binnen je website?

Voor het effectief inzetten van landingspagina’s binnen jouw website zul je eerst moeten gaan bepalen voor welke woordencombinaties je landingspagina’s kunt gaan aanmaken.

Om bij het voorbeeld van de websitedesigner in Friesland te blijven: voor hem zijn er verschillende woordcombinaties en synoniemen interessant om te positioneren in Google. Voor elke unieke zoekcombinatie kan een landingspagina worden ingezet waardoor deze synoniemen ook zullen gaan scoren in Google!

Ter illustratie een paar voorbeelden:

Voor elk van deze woordencombinaties maken we vervolgens een aparte webpagina aan binnen de website met een ‘uniek’ stuk webtekst. Voordat je de landingspagina aanmaakt kun je eventueel via een speciaal programma eerst nog even testen hoeveel mensen er de afgelopen tijd op die specifieke woordcombinatie hebben gezocht. Zorg ervoor dat de (zoek)woorden waarop je gevonden wil gaan worden ook in de titel staan van deze webpagina en ook een aantal keer in de webtekst worden genoemd. Als het mogelijk is kun je ook de metatags afstemmen op deze specifieke woordencombinatie. Schrijf per landingspagina een unieke webtekst gebaseerd op de gekozen zoekwoorden en zorg ervoor dat deze pagina ook via je navigatiemenu bereikbaar is..

Resumé
Effectieve SEO landingspaginas bevatten:

  • De zoekwoordcombinatie in de titel (liefst aan het begin)
  • De zoekwoordcombinatie staat in het begin van ‘de lead’
  • De webtekst op de betreffende webpagina geeft (inhoudelijk) goede informatie, die aansluit op de zoekwoordcombinatie en is uniek! Liefst meer dan 300 woorden gebruiken met veel tussenkoppen en overganswoorden.
  • De zoekwoordcombinatie komt een aantal keer voor in de webtekst (max 2,5 % dekking)
  • De afbeeldingen op deze pagina geef je een SEO Alt-tekst
  • De zoekwoordcombinaties staan in de metatags van de betreffende webpagina(<title> & <meta name=”description”>)
  • Je geeft de pagina de naam van de zoekwoorden combinatie
  • Er is een duidelijke vervolgstap of een webformulier op deze pagina aanwezig (call to action)

Denk jij meer uit jouw SEO of website te kunnen halen? Of vind jij SEO maar ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

SEO landingspaginas

In de onderstaande infographic staan aanvullende tips en meer informatie voor het opzetten van SEO-landingspagina’s als zoekmachine-marketingstrategie.

Infographics: landingspagina’s & SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO landingspaginas