Neuromarketing, wat is dat? En wat kun je er mee doen binnen je website?

Neuromarketing, wat is dat? Die vraag kreeg ik de afgelopen weken een aantal keren gesteld. In dit blog een korte uitleg wat Neuromarketing is en hoe je dit online kunt gebruiken binnen je website en online marketing.

Wat is Neuromarketing?

Neuromarketing is een marketingmethode die is gebaseerd is op de neurowetenschappen. Neurowetenschap is de wetenschap die zich bezighoudt met alle aspecten van het zenuwstelsel, ofwel: “hoe werkt ons brein”.

Neuromarketing is een relatief jong vakgebied waarbij medische technieken uit de neurowetenschap worden toegepast binnen het marketingvakgebied. Door het gebruik van o.a. MRI- en CT-hersenscans kunnen we tegenwoordig goed meten en bekijken wat er allemaal in ons brein gebeurd. Veel van deze hersenactiviteiten gebeuren onbewust. Neuromarketing speelt vooral in op dit onbewuste gedrag bij mensen.

Als mens maken we per dag wel 500 miljoen bewuste en onbewuste keuzes. Gelukkig vinden de meeste van deze keuzes onbewust plaats. Zo denken we niet bewust na bij het terugtrekken van onze handen bij het aanraken van een hete pan op het vuur of het klikken op een knop in een website. Toch wordt ook voor deze handelingen een keuze gemaakt, ergens, op enig moment in ons brein.

Uit onderzoek blijkt dat 95% van onze beslissingen onbewust plaatsvindt. Door slim in te spelen op dit onbewuste gedrag, kun je invloed uitoefenen en sturing geven aan dit gedrag bij mensen.

 

 

 

 

 

 

 

Wat zijn de beperkingen van Neuromarketing?
Er zijn uiteraard ook kritische geluiden rond het (commercieel) toepassen van Neuromarketing. Naast een aantal wetenschappelijke beperkingen heeft de kritiek vooral te maken met het ethische vlak van Neuromarketing. Door het inzetten van Neuromarketing zou je consumenten (on)bewust kunnen manipuleren om producten te kopen. Dat roept weerstand op.

Wat kun je met Neuromarketing?
Nu we de voors en tegens op een rij hebben gezet, kun je bedenken of en hoe je zelf Neuromarketing kunt gaan toepassen binnen je website en online media. Heb je een webshop, dan kun je het klik- en koopgedrag van je bezoekers beïnvloeden door het toepassen van de diverse Neuromarketingtechnieken die de aankoop kunnen stimuleren. Zo kun je eenvoudig de online omzet verhogen. Doe dit wel altijd op een realistische en geloofwaardige manier. Veel consumenten herkennen de algemene ‘verkooptrucjes’ nu wel en zullen daar veel minder door worden beïnvloed. Pas daarom de minder bekende technieken toe en test goed door of de toegepaste techniek ook echt een verbetering oplevert. Via je statistiekenprogramma of A/B testen is dit te meten.

Je kunt er ook voor kiezen om niet het koopgedrag maar het gebruiksgemak binnen je site sterk te vergroten door de inzet van de Neuromarketingtechnieken. Door het wegnemen van online drempels, onduidelijkheden en verwarringen maak je je website intuïtief in gebruik. Bezoekers vinden dan veel sneller wat ze zoeken en ervaren je website als gebruiksvriendelijk. Het inzetten van Neuromarketingtechnieken kan op deze wijze de communicatie binnen je website sterk verbeteren richting je bezoeker, wat een grote vooruitgang is.

In de volgende 2 blogartikelen staan een aantal concrete voorbeelden en Neuromarketingtechnieken beschreven:

· 5 Neuromarketingtechnieken voor jouw website
· Beïnvloedingstechnieken voor je website

 

Wil je meer weten welke neuromarketingtechnieken het beste bij jouw website en online doelstellingen passen?
  Of denk jij meer uit jouw internet marketing of website te kunnen halen?  Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

Infographic over neuromarketing / persuasion:

 

Neuromarketing