De basis van zoekmachine optimalisatie – SEO

De basis van zoekmachine optimalisatie (SEO of Search Engine Optimalisation)

Slechte SEO (seo = Search Engine Optimalisation / zoekmachine optimalisatie)
Dagelijks kom ik ze nog tegen: websites die slecht of niet goed worden geïndexeerd door Google. Vaak zijn dit websites die zelf zijn gemaakt of door een ‘handige kennis’. In sommige gevallen zien ze er wel (grafisch) netjes uit maar missen ze de juiste invulling of techniek om via Google goed te worden gevonden.

Gemiste Google-kans

Het ontbreken van deze zoekmachine optimalisatie binnen je website is een gemiste kans. De meeste websites zijn er om bezocht te worden door (nieuwe) bezoekers. Google zorgt daarvoor. Tachtig procent van de nieuwe bezoekers wordt door Google naar je website gebracht. Sluit je Google buiten dan heb je dus tachtig procent minder kans op wat mogelijk is.

De basis van zoekmachine optimalisatie

De basis regels van zoekmachine optimalisatie zijn eenvoudig en door iedereen uit te voeren! Daar heb je geen optimalisatiespecialisten voor nodig! Google is een woordenmachine en denkt volgens het principe van een krant. De juiste woorden gebruiken in de kop (de titel) van het artikel, maakt dat je website door Google makkelijker te vinden is. Dit geldt ook voor andere zoekwoorden die je verderop in een tekst zet. 

5 Basistips voor het verbeteren van je vindbaarheid bij Google om ervoor te zorgen dat deze ook gaan score!

  1. Zorg dat de woorden waarop je vindbaar wil zijn ook in de titel van het webartikel staan, nog beter is aan het begin.
  2. Laat deze belangrijke (zoek)woorden ook een aantal keer in dit artikel terugkomen. Met andere woorden, wat zoekt uw klant?
  3. Zorg dat de tekst van het artikel ‘uniek’ is! Voor een goede vindbaarheid gebruik je nooit teksten van een ander in je eigen site.
  4. Gebruik je plaatjes/foto’s bij een artikel, voorzie dan de alt-tekst van deze plaatjes met de trefwoorden uit de titel.
  5. Laat een link van je website/domeinnaam ook publiceren op andere websites of in social media (linkbuilding). Zorg er wel voor dat dit goede en relevante websites zijn! Anders kan de publicatie juist een negatieve invloed hebben!

Blijf schrijven voor jouw bezoekers en dus niet voor Google. Houd je webteksten aantrekkelijk, relevant en goed leesbaar voor je bezoekers!

5 Extra zoekmachinetips voor gevorderde websitebeheerders, voor een nog beter resultaat!

  1. Richt je metatags (meta-title en meta-description ) goed en doordacht in. Gebruik goede zoekwoorden die ook voorkomen in de titel van je artikel, en maak ze niet te lang!
  2. Gebruik een xml-sitemap binnen je site voor een goede en snelle indexatie bij Google en om ervoor te zorgen dat deze ook goed wordt uitgelezen.
  3. Maak altijd gebruik van zoekmachinevriendelijke url’s.
  4. Pas geen ongeoorloofde ‘SEO-trucjes’ toe of een ‘overkill’ aan optimalisatietechnieken! Google zal dit afstraffen in je Google-ranking! (Google- Panda, Penguin, Hummingbird en Pigeon)
  5. Zoek voor optimalisatie uit op welke woorden het meeste zoekvolume zit, bijvoorbeeld. via de zoekwoordentool van Google AdWords

Is jouw website wel SEO-Proof? Doe de test!

Vul de onderstaande gegevens in en je site wordt gratis getest op:

  • Is er een verbetering in Zoekmachine Optimalisatie (SEO) mogelijk?
  • Laadsnelheid desktop versie (volgens de Google zoekmachine optimalisatie richtlijnen)
  • Laad snelheid mobile versie (volgens de Google zoekmachine optimalisatie richtlijnen)
  • Is jouw website mobiel vriendelijk?
  • Hoe veilig is jouw website?

Denk jij meer uit jouw SEO of website te kunnen halen? Of vind jij SEO maar ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.

SEO Infographic

In de onderstaande infographics meer uitleg en informatie over zoekmachineoptimalisatie om ervoor te zorgen dat je nog beter gaat score in Google!:

 

Google zoekmachine optimalisatie